Spørsmål og svar om Allbok

Under finner du svar på noen av de vanligste spørsmål knyttet til Deichman og vårt tilbud av og e-bøker og lydbøker i den nye appen Allbok. I tillegg har Allbok mye informasjon på sine nettsider om hvordan du bruker og finner fram i Allbok – både på nett og gjennom appen. Når du er logget inn i Allbok, kan du gå inn på menypunktet Profil, der kan du få hjelp direkte via chat.


Q & A

Hvordan får jeg tilgang til innholdet på Allbok?

Du kan lese e-bøker og høre e-lydbøker ved å laste ned appen Allbok til smarttelefon eller nettbrett (støtter både Apple- og Android-enheter). Se neste spørsmål for lenker til hvor du laster ned appen. Registrer bibliotekkortet og pinkoden din i Allbok-appen. Legg inn deichman-passordet ditt i feltet for pinkode dersom du får feilmelding. I tillegg får du tilgang til e-bøkene på nettstedet allbok.no.

Slik får du tilgang til e-bøkene på nettsiden Allbok.no:

1. Registrer deg på allbok.no.

2. Logg deg inn på allbok.no.

3. Gå inn på Min side, scroll deg nedover til du kommer til Nasjonalt lånekort, der legger du inn bibliotekkortnummeret ditt og pinkoden din. Legg inn deichman-passordet ditt i feltet for pinkode dersom du får feilmelding.

4. Utforsk innholdet på Allbok!

Bibliotekkortnummeret er ditt personlige nummer som står på bibliotekkortet ditt og starter med N00 (N-null-null). Hvis du ikke har bibliotekkortet ditt tilgjengelig, så kan du logge deg inn på Min side på Deichman.no for å finne nummeret.

Hvem har tilgang til Allbok?

Du må være registrert som låner hos Deichman for å få tilgang til e-bøkene og e-lydbøkene på Allbok.

Kan jeg få tilgang til Allbok selv om jeg ikke bor i Oslo?

Deichman er Oslos folkebibliotek, og e-boktjenesten Allbok er beregnet på de som bor i Oslo. Ta kontakt med folkebiblioteket i din kommune for å få informasjon om hvilken e-boktjeneste som tilbys der du bor.

Hvor laster jeg ned Allbok-appen?

E-bøkene er også tilgengelig via nettsiden allbok.no.

Hvor finner jeg bibliotekkortnummeret mitt?

Bibliotekkortnummeret finner du på baksiden av bibliotekkortet ditt. Det begynner alltid med N00 (N - null - null). Du kan også finne bibliotekkortnummeret ved å logge deg inn på Min side på deichman.no, se under fanen "Profil".

Jeg har registrert meg på deichman.no, og fått et midlertidig lånernummer. Kan jeg bruke det i Allbok?

For å kunne bruke Allbok må du ha et bibliotekkortnummer som starter med N00 (N – null – null). Nummeret du får når du registrerer deg på deichman.no er bare et midlertidig nummer, og kan ikke brukes.

Jeg har reservert en e-bok eller e-lydbok i eBokBib, men har enda ikke fått tilgang til den – vil denne reservasjonen flyttes til Allbok?

Alle reserveringer som er gjort i eBokBib flyttes over i Allbok. Hvis du hadde reservert bøker i eBokBib, vil du se de samme reserveringene når du logger deg inn i Allbok. Dessverre er det ikke mulig for oss å flytte over rekkefølgen i køen, så det kan være du får en annen plass i reservasjonskøen i Allbok.

Kan jeg lese ferdig e-boka jeg har lånt via eBokBib?

Ja, e-bøker du har lånt i eBokBib vil være tilgjengelig for deg i eBokBib fram til lånetiden går ut. Det er ikke mulig å forlenge lånetiden i eBokBib etter 1. april. Hvis du ikke blir ferdig med e-boka når lånetiden går ut i eBokBib, må du låne den på nytt i Allbok. Etter 1. april må du bruke Allbok for å kunne låne og reservere e-bøker og e-lydbøker.

Kan jeg lese ferdig e-boka jeg har lånt via eBokBib på Allbok?

Nei, e-bøker du allerede har lånt og fått tilgang til kan ikke flyttes til Allbok. De må du fortsette å lese via eBokBib. Du har tilgang til boka i eBokBib fram til lånetiden går ut.

Jeg har reservert en e-bok eller e-lydbok i eBokBib, men har enda ikke fått tilgang til den – vil denne reservasjonen flyttes til Allbok?

Alle reserveringer som er gjort i eBokBib flyttes over i Allbok. Hvis du hadde reservert bøker i eBokBib, vil du se de samme reserveringene når du logger deg inn i Allbok. Dessverre er det ikke mulig for oss å flytte over rekkefølgen i køen, så det kan være du får en annen plass i reservasjonskøen i Allbok.

Jeg var nummer 2 i reservasjonskøen på en e-bok. Da jeg logget meg inn i Allbok var jeg nummer 10 i reservasjonskøen. Hvorfor skjedde det?

Reserveringene som har blitt gjort i eBokBib flyttes til Allbok, men rekkefølgen på køen er ikke mulig for oss å flytte over. Du må logge deg inn i Allbok for at du skal få en ny plass i reservasjonskøen. De som logger seg på Allbok raskest vil kanskje oppleve å komme før i reservasjonskøen enn det man var i eBokBib-appen.

Hva er Allbok?

Allbok er den nye plattformen vi bruker for utlån av norske e-lydbøker og e-bøker. Utvalget av bøker er det samme i Allbok som det var i den plattformen vi brukte før 1. april 2020 – eBokBib.

Hvorfor har Deichman en ny e-bokløsning?

Bibliotek-systemer AS, som eier og drifter eBokBib, har bestemt seg for å legge ned denne tjenesten. Deichman har hatt en anbudskonkurranse for å anskaffe ny løsning, og Bokbasen ble vurdert å samlet sett gi det beste tilbudet. Fra 1. april er det derfor Allbok du skal bruke for å lese og høre e-bøker og e-lydbøker. Det kan du gjøre med appen Allbok, eller på nettstedet allbok.no.