Kommunikativ ledelse

Kommunikativ ledelse

om verdier og styring i offentlig sektor

Hvorfor trenger vi en offentlig sektor? Hva er dens normative grunnlag? I denne boken argumenteresdet for at de særegne verdiene i offentlig virksomhet krever andre styrings-og ledelsesmodeller enn de som har privat sektor som forbilde. Ved hjelp av teorien om kommunikativ handling analyseres de spesielle hensyn offentlig sektor er underlagt, og hvilke utfordringer public management-modeller representerer for politisk styring, statsborgerskap og identitet. Her lanseres blant annet en verkstedsmodell for ledelse i en sykehuskontekst og en flersentrert modell av kommunen. Boken henvender seg til studenter i statsvitenskap, offentlig administrasjon og sosiologi på universitets- og høgskolenivå. Denne boken er en revidert og utvidet utgave av boken "Den offentlige dimensjon" som ble utgitt på Tano i 1993. Med omfattende litteraturliste.
ForfatterErik Oddvar Eriksen
Utgitt1999