Musikk og konsert
Ultima 2025: Cassettes 100 – performance
Hundre kassettspillere. Hundre utøvere. En vandrende lydprosesjon gjennom bibliotekets åpne rom!
I ‘Cassettes 100’ (1971) skapte den filippinske komponisten og etnomusikologen José Maceda et kollektivt lydlandskap, bygget på opptak av urfolksinstrumenter og naturlyder. Opptakene spilles av i samspill, mens kassettspillerne bæres gjennom rommet. Lydene overlapper og glir inn i hverandre som en bølgende lydbølge: flyktig, felles og umulig å gjenskape.
Verket var Macedas første store offentlige produksjon – en stillferdig revolusjon som førte landsbyens klang inn i byens kropp. Inspirert både av sørøstasiatiske musikktradisjoner og vestlig avantgarde, byttet han ut komplekse høyttalersystemer med en DIY-koreografi av bevegelige kropper og enkle avspillingsenheter.
Dronen, en bærende kraft i mange asiatiske tradisjoner, ble sentral i Macedas tenkning. Ikke som et statisk punkt, men som et levende og flytende klangfelt uten hierarki, der bånd møtes, driver fra hverandre og samles i skiftende mønstre.
Men denne lydlige friheten utviklet seg i spenning med makten. Verket ble mulig gjennom kulturell støtte fra det daværende autoritære regimet – et paradoks som fortsatt preger hvordan det oppleves. Macedas ettermæle er formet av både radikal eksperimentering og motsetningene ved å arbeide tett på statlig kontroll.
På Ultima er du invitert til å oppleve Cassettes 100’ i Deichman Bjørvikas svevende rom. Hundre elever fra Edvard Munch videregående skole med musikere og dansere, fyller biblioteket med lyd og bevegelse, ledet av kunstner og kurator Aki Onda. Et levende arkiv i bevegelse, som brer seg gjennom bygget som en sverm av minner, båret av ungdommens skritt.
Etter første fremføring inviterer vi deg til en samtale i musikkavdelingen på Deichman om ‘Cassettes 100’ og dets gjenklang i dag – som lydlig eksperiment, politisk gest og en invitasjon til å lytte annerledes.
Deltakere er Aki Onda, kurator Katya Garcia-Antón, komponist og lydteoretiker meLê Yamomo, en ledende forsker på sørøstasiatiske lydarkiver, og Carl Joseph E. Aquilizan, en norsk-filippinsk koreograf og danser som arbeider i spennet mellom kropp, historie og kulturell hukommelse.
Praktisk info:
Program:
15.00 – 15.30 første fremføring
15.45 – 16.30 samtale med Aki Onda
16.30 – 17.00 andre fremføring
Det er åpent for alle og helt gratis å være med, du trenger ikke billett bare å møte opp.
Støttet av Sparebankstiftelsen DNB og Bergesenstiftelsen. En spesiell takk til UP Center for Ethnomusicology (UPCE), University of the Philippines.
Om Ultima
Ultima feirer samtidsmusikk i hjertet av Oslo – med et øre til nåtiden!
Med et innholdsrikt program som strekker seg over ti dager, består Ultima av over 50 arrangementer, med alt fra konserter, danseforestillinger, teater, og kunstutstillinger, til aktiviteter for barn og unge, panelsamtaler og podkaster.
I 2025 arrangeres Ultima for 35. gang. Norske og internasjonale komponister, utøvere og kunstnere bidrar til å gjøre Ultima til en av verdens største festivaler i sitt slag.
Om nyMusikk
nyMusikk er en landsomfattende helårsarrangør og organisasjon for samtidsmusikk og lydkunst. Foreningen ble etablert i 1938 som den norske seksjonen av ISCM (International Society for Contemporary Music). Hovedformålet til nyMusikk er, i følge nyMusikks vedtekter: «Å fremme den radikale, eksperimentelle og sjangeroverskridende musikken i hele Norge.» Dette gjøres gjennom konserter, samtaler, kunstnermøter, filmvisninger, performance, festivaler og utstillinger med mer. Landsforeningen har 13 avdelinger over hele landet.
In english:
One hundred cassette players. One hundred performers. A drifting procession through public space.
In ‘Cassettes 100’ (1971), pioneering Filipino composer and ethnomusicologist José Maceda created a shared soundscape built from recordings of indigenous instruments and environmental sounds. As the cassette players move through space, their overlapping loops ripple like an audio tide — fleeting, collective, and unrepeatable.
This was Maceda’s first large-scale public work: a quiet revolution that brought the sound of the village into the heart of the city. Inspired by Southeast Asian musical traditions and Western avant-garde ideas, he replaced the speaker arrays of the latter with a choreography of people in motion, using low-tech devices to reshape space through listening.
Central to Maceda’s thinking was the drone — not static, but alive: a dense, shifting field of sound without hierarchy, where tapes meet, drift, and recombine into shimmering constellations. Yet this sonic freedom unfolded in tension with power. The work was enabled by cultural support from the authoritarian regime of the time — a paradox that haunts its realisation. Maceda’s legacy remains shaped by bold experimentation and the contradictions of working in proximity to state control.
At Ultima, ‘Cassettes 100’ is reimagined across the vertiginous levels of Deichman Bjørvika. One hundred students from Edvard Munch videregående skole — dancers and musicians — carry sound through the library under the guidance of artist and curator Aki Onda. A living archive in motion, the performance echoes like a murmuration of memory through the architecture, carried in the steps of youth.
Following the performance, a public conversation will take place in Deichman’s music department. Participants include curator Katya Garcia-Antón, composer and sound theorist meLê Yamomo, a leading scholar of Southeast Asian sound archives, and Carl Joseph E. Aquilizan, a Norwegian-Filipino choreographer and dancer whose work often explores postcolonial identity and cultural memory. Together with Onda, they reflect on Cassettes 100 and its resonance today – as a sonic experiment, a political gesture, and a proposal for listening otherwise.
Contributors:
Dance and music students from Edvard Munch Upper Secondary School
Aki Onda – artistic direction
David Dino Guadalupe (UPCE) – sound engineering
Conversation participants:
meLê Yamomo
Carl Joseph E. Aquilizan
Katya Garcia-Antón
Aki Onda
About Ultima:
Ultima celebrates contemporary music in the heart of Oslo – with an ear on the present!
With a richly diverse programme lasting for more than ten days, Ultima consists of over 50 events, with everything from concerts, dance, theatre, and art installations, to activities for kids and teenagers, talks and podcasts.
In 2025 the 35th edition of Ultima Festival of Contemporary Music rolls out across Oslo. Norwegian and international composers, performers and artists all play their part in making Ultima one of the world’s biggest festivals of its kind.
About nyMusikk:
nyMusikk is Norway’s centre for contemporary music and sound art. Our organization was founded in 1938 as the Norwegian section of ISCM, International Society for Contemporary Music. nyMusikk’s main purpose was, and still is: «To promote the radical, experimental and genre-crossing music throughout Norway.» This is accomplished through live music, screenings, installations, artist conversations, performances and lectures etc. nyMusikk has 13 local chapters all over Norway.
A collaboration between nyMusikk, Ultima Oslo Contemporary og Music Festival,
Deichman Bjørvika - Oslo Main Library and Edvard Munch Upper Secondary School.
Supported by Sparebankstiftelsen DNB and Bergesenstiftelsen
Special thanks to UP Center for Ethnomusicology (UPCE), University of the Philippines