Ofte stilte spørsmål om event & konferanse
Her har vi samlet ofte stilte spørsmål om utleie av lokaler til event og konferanser på Deichman Bjørvika.
Generelt
Hvor mye koster det å leie på Deichman Bjørvika?
Du finner prislisten vår her.
Har dere rabattordninger?
Ja, vi gir rabatter på konferanselokaler til frivillige og ideelle organisasjoner. Det er en forutsetning at arrangementet er gratis og åpent for alle. Det er ikke rabatt på leie av møterom på dagtid, eller for arrangementer med påmeldingsgebyr.
Fakturering
Deichman ved Oslo kommune sender ut faktura via EHF eller via vanlig post. Dersom bedriftens organisasjonsnummer er knyttet til EHF, så sender vi fakturaen via EHF. Om organisasjonsnummeret ikke er knyttet til EHF, sender vi fakturaen via vanlig post.
Hvordan kansellerer jeg leie av et arrangementslokale?
Send en skriftlig avbestilling til booking@deichman.no. Ved aksept av en avtale gjelder følgende kanselleringsbetingelser:
- Mer enn 60 dager: Ingen kostnad
- 60-30 dager: Belastes 25% av total bestillingskostnad
- 29-7 dager: Belastes 50% av total bestillingskostnad
- Under 7 dager: Belastes 100% av total bestillingskostnad
Har dere flipp-over/whiteboard og tusjer?
Ja, og de må reserveres på forhånd på booking@deichman.no.
Er det garderobeløsning der?
Ja, vi har mobile garderobestativer inne i Deichmansalen.
Er Deichman Bjørvika universelt utformet?
Ja.
Teknikk
Hvordan kobler man seg til internett?
1. Velg nettverket “Oslo Guest”
2. Åpne nettleser og vent til du blir videresendt til portalside.
3. Følg videre instruksjoner.
Er tekniker inkludert eller nødvendig i Deichmansalen?
Ved grupper på mer enn ca. 40 personer anbefaler vi bruk av mikrofoner i Deichmansalen. Inkludert i leien inngår et selvbetjent Crestron-panel og opptil fire trådløse mikrofoner. Det er også en HDMI kabel på talerstolen som kan kobles til medbrakt laptop.
Om det er ønske om f.eks. en paneldebatt med mer enn fire talere, og lydmikser må benyttes, er lydtekniker nødvendig i salen. Lydtekniker er ikke inkludert i leien, men ligger ved som en opsjon i tilbudet.
Har dere overgang til Mac?
Det er en HDMI-tilkobling på talerstolen, så ta med andre overganger til andre skjermformater hvis du trenger det.
Tilbyr dere strømming eller mulighet for video-deltakelse?
Sammen med dyktige samarbeidspartnere kan vi produsere en komplett kameraproduksjon på nett (streaming).
En kameraproduksjon kan også benyttes til hybridmøter med 2-veis videodeltakelse.
Hva er forskjellen på strømming og videodeltakelse?
- Når et arrangement strømmes på nett betyr det at en kameraproduksjon sendes til en publiseringsplattform eller SoMe-kanal (f.eks. Youtube, Vimeo eller Facebook). Det vil være mulig for alle med tilgang til strømmeplattformen å følge sendingen hjemme, og eventuelt skrive kommentarer i et kommentarfelt, men ikke delta aktivt på video.
- Ved videodeltakelse sendes en kameraproduksjon til en videokonferanseløsning (f.eks. Teams/Zoom) der eksterne deltakere kan delta aktivt i en videosamtale. (2-veis kommunikasjon)
- Noen ganger er det naturlig å kombinere strømming og videokonferanse. Dette er f.eks. naturlig der en foreleser deltar virtuelt på video for de som sitter i salen, mens publikum ellers følger sendingen på nett. Til dette kreves som oftest en egen AV-tekniker.
Hva er forskjellen på en lydtekniker, en AV-tekniker og kameraprodusent?
- En lydtekniker har ansvaret for den fysiske lyden i arrangementslokalet, og påser at mikrofoner, lydfiler og videolyd spilles av på høyttaleranlegget.
- En AV-tekniker jobber med å det som vises på skjerm, dvs. videoer, presentasjoner og videodeltakelse.
- En kameraprodusent klipper sammen kameraer fra forskjellige vinkler, og påser at dette sendes til en publiseringsplattform på nett.
Bevertning
Er det lov med ekstern catering eller medbragt mat?
Nei, det er ikke tillatt med catering fra eksterne selskaper eller medbragt mat i våre lokaler. Kaffoteket og Centropa har alle rettigheter på bevertning i Deichman Bjørvika.
Hvordan bestiller jeg bevertning til arrangementet mitt?
Som arrangør booker du din bevertning direkte på Kaffoteket sine sider her. Har du spørsmål, send en e-post til hei@kaffoteket.no eller ring på 966 83 255. Det kommer en separat faktura på bevertning.
Uansett om du ønsker en standard dagpakke eller en skreddersydd meny, så løser kokkene det.
Er det lov med alkoholservering?
Kaffoteket/Centropa har skjenkebevilling i underetasjen ved Deichmansalen. Ved andre steder må man søke om ambulerende skjenkebevilling. Ved alkoholservering er det krav om en dedikert vekter til stede.
Hvor lang bør en pause være?
For en større forsamling bør en pause med kaffe/servering være minimum 15 minutter.
Arrangementsdagen
Hvor tidlig er det mulig å komme?
Hoveddørene åpner klokken 08:00 mandag til fredag. Trenger du tilgang før det, må dette avtales med arrangementsansvarlig innen rimelig tid. Du har tilgang til det leide lokalet i perioden som er spesifisert i leieavtalen.
Hvor kan medbrakt utstyr og materiell fraktes inn hen?
Vi har varemottak i garasjeanlegget som har inngang fra Robert Levins gate 3 på baksiden av bygget, til høyre for inngangen til VIPPS. Det er lasterampe i varemottaket, og terskelfritt inn til U1. NB! Max høyde er 3,5 meter.
Er det parkeringsmuligheter i garasjeanlegget?
Vi disponerer en parkeringsplass i garasjeanlegget, øremerket til arrangementer. For reservasjon av denne plassen, kontakt arrangementsansvarlig. Utover denne p-plassen henviser vi til nærmeste parkering i Oslo S P-hus rett over gaten.
Kan man lagre utstyr og materiell på Deichman i forkant og etterkant av arrangementet?
Vi har veldig lite lagringsplass, og kan dessverre ikke oppbevare eksternt utstyr i en lengre periode. Vi oppfordrer derfor alle arrangører til å ta med seg arrangementsutstyr på selve arrangementsdagen.