Utstillingsarkiv

Foto: Kunstdok

Under finner du en oversikt over tidligere utstillinger som er vist på Deichman Bjørvika. Arkivet ble opprettet i 2025, så visninger før dette er desverre ikke en del av arkivet.


NK50: Skudd, Fangst og u(Ro)

01.04.25 - 07.09.25

Med kunstnerne; Per Kristian Nygård, Tonje Paus, Marte Lill Somby, Sofie Alm Nordsveen, Philipp Spillmann, Amale Larsen, Ella Honeyman-Novotny, Aurora Passero, Benjamin Slotterøy, Morten Jensen Vågen, Damselfrau (Magnhild Kennedy), Thomas Iversen

I anledning Norske Kunsthåndverkeres 50-årsjubileum fylles Deichman Bjørvika med kunsthåndverk. Utstillingen presenterer tolv verk som på ulike måter utforsker materialitet og tid. Verkene håper å vekke nysgjerrighet rundt de gjenstandene vi omgir oss med til daglig. − gjenstander vi kanskje tar for gitt. Hvordan og hva er de laget av, og hvilken historie bærer de?

Tittelen henviser til tre av verkene i utstillingen, som bidrar til samfunnsmessige refleksjoner over blant annet reindrift, fiske og menneskets dype tilknytning til naturressurser. En vending til tradisjon er synlig i arbeider som henter fram gamle teknikker og metoder for å oppnå nye uttrykk.

Deichman som visningsrom for kunst inviterer alle til en slags skattejakt blant bokhyllene, der hvert verk kan oppleves individuelt, samtidig som helheten peker på kunsthåndverkets mulige veier videre.

I fem tiår har Norske Kunsthåndverkere vært en sentral aktør for å fremme kunsthåndverkets plass i samfunnet. Jubileet markerer ikke bare organisasjonens historiske betydning, men også kunsthåndverkets vitalitet og relevans i dag.

Jubileumsutstillingen er et samarbeid mellom Norske Kunsthåndverkere og Deichman Bjørvika. Kuratorgruppen har bestått av kunstner Nanna Melland, kunstnerduoen USIKKERKUNSTJENTE (Iben Isabell Krogsgaard og Alexandra Jegerstedt), samt Erik Kaspartu, kurator ved Deichman Bjørvika.

Bli med og opplev kunsthåndverket på en helt ny måte. God tur!

«Skudd, Fangst og u(Ro)» vises i Deichman Bjørvika, 1. til 4. etasje, 1. april – 7. september 2025

Kuratorgruppen, Oslo 27.03.2025

Oversikt over utstillingen finner dere i kartet under.

Tegnet av Vilde Sofie Hjemås

Tilpasning (2021)

Foto: Kunstdok

Per Kristian Nygård

«Tilpasning» er en håndlaget nedskalering av kunstneren Per Kristian Nygårds barndomshjem. Hus som disse kom også som byggesett, de var standardiserte og masseproduserte. I denne versjonen er alt laget for hånd. Nygård har møysommelig utformet dører, vinduer og kledning på huset og håndstøpt 2 000 takstein. Her kan huset ikke brukes som hus, noe som understreker dets estetiske verdi. I tillegg krevde «Tilpasning» mye tid og stor innsats. Mens funksjonalismen var en retning i arkitekturen som prioriterte lønnsomhet og effektivitet, snur kunstverket boligpolitikken på hodet ved å fremme ulønnsomhet og langsomhet.

Per Kristian Nygård arbeider med tekstil, skulptur, grafikk og tegning. Arkitekturen er sentral i verkene hans, hvor han skildrer hvordan økonomiske systemer påvirker omgivelsene våre. Hans arbeider tar ofte form som monumentale og tidkrevende installasjoner.

«Tilpasning» er kunstverk nr 1 på kartet og vises på torget i 1. etasje.

«Tilpasning» vises med støtte fra Trondheim kommune.

Enhjørning (2024)

Foto: Kunstdok

Tonje Paus

«Enhjørning» forestiller et hybriddyr – litt laks, litt menneske. Fargen er basert på et fargekart utviklet av det sveitsiske legemiddelfirmaet Roche for å velge rosanyanser til laksekjøtt i oppdrettsnæringen. For oppdrettslaksens kjøtt er gråhvitt, og fisken fores med pigment for å bli mer salgsvennlig. Det kan være nærliggende å tolke det som at hornet gir en finger til fiskeindustrien og menneskets kontrollerende natur. Fisken er støpt i porselen, et materiale som er holdbart, men også er forbundet med noe kostbart og skjørt. Skjør er også balansen i naturen, hvor rask utnyttelse av ressurser ofte går på bekostning av en mer bærekraftig og langsom forvaltning.

Tonje Paus er keramiker og jobber med porselen. Ved å reprodusere hverdagslige objekter kommenterer hun nåtidens materialistiske tendenser. Hun ser på hvordan tingene vi omgir oss med forteller noe om menneskelig atferd. Paus er også interessert i hvordan vi tildeler verdi til ting basert på hvilken funksjon de fyller.

«Enhjørning» er nr 2. på kartet og vises i 1. etasje mot Anne-Cath Vestlys plass.