Musikk og konsert
Raga-bad 3#: med Sanskriti Shreshtha
Vilambit / Drut Langsomt / Fort
Velkommen til vårens tredje ragakonsert med Tejaswinee Kelkar!
Vilambit / Drut / Langsomt / Fort
Denne gangen akkompagneres Kelkar av Sanskriti Shreshtha på tabla. I denne konserten utforsker vi forskjellige konseptualiseringer av tid i ragamusikken.
Vilambit Khyal / Drut Khayal:
Den langsomme vilambit khayal er en av sakteste rytmiske syklusene innen sang blant verdenstradisjonene. En linje kan ta opp til et helt minutt å synge. Det gjør at improvisasjonen må skje på en måte der man ikke åpner alle kortene, og det kan ta opp mot 30 minutter bare for å utforske én sang i vilambit khyal.
Geet og Ghazal:
Her leker vi med asymetriske rytmer som er veldig vanlige og populære i Hindustani-tradisjonen: rytme på 7, 5, og flyte-rytmen som flytter fram og tilbake for eksempel mellom 6 og 8 i improvisasjonen.
Velkommen! Konserten er gratis og åpen for alle.
Om raga:
Raga er det melodiske rammeverket for improvisasjon i indisk klassisk musikk. Raga i den nordindiske klassiske musikktradisjonen består av forskjellige skalaer, og er levende uttrykk for følelser og symbolikk. Hver raga er tilknyttet en årstid, tid på døgnet, følelser eller natur.
Bio:
Tejaswinee Kelkar er sanger og har studert Hindustani Klassisk musikk i over 30 år, og tilhører sangstilen Gwalior Gharana. Hun har en PhD i musikkteknologi, og underviser på Universitetet i Oslo som førsteamanuensis i musikkteknologi. Hun er en dyktig sanger som bruker historiefortelling i sin formidling, og har en fengende stemme.
Sanskriti Sreshtha (Bugge Wesseltoft’s new conception of jazz, Moksha, Bansal Band, Avatar) er en nepalsk komponist og tablaspiller, som spesialiserer seg i den Hindustani tradisjonen, men spiller og komponerer diverse musikkstiler. Hun beskriver seg selv som en observatør av varierte musikalske tradisjoner. Som ung musiker har Shrestha vært veldig aktiv i å fusjonere sin nepalske/indiske/asiatiske musikalske bakgrunn med jazz, elektronika og andre stilarter innen moderne musikk.
_______