
Vern om barns psykiske helse og velvære
Vern om barns psykiske helse og velvære I denne boken beskriver Margareta Öhman hvordan barnehagen kan være en helsefremmende arena som tilbyr alle barn like rettigheter og muligheter til å utvikle de nødvendige strategiene for å kunne møte og balansere utfordringer i livet. Alle barn har rett til psykisk helse og sosialt og emosjonelt velvære. Det er bekymringsfullt at barns psykiske uhelse ser ut til å øke. Når det gjelder barnehagebarn, bør vi forstå at barn viser reaksjoner på sosial og emosjonell uhelse i omgivelsene sine og signaliserer disse med atferdsendringer.Med utgangspunkt i loven om barnets rettigheter, basert på FNs barnerettighetskonvensjon, og den svenske læreplanen for barnehagen – og med teoretisk forankring i helsefremmende teori og interpersonlig nevrobiologi – viser forfatteren hvordan pedagoger kan stille seg til barnas disposisjon i det pedagogiske følelsesarbeidet. For alle barn – og spesielt for de barna som på en eller annen måte lever i risiko – er denne formen for pedagogisk bevissthet avgjørende for de kompensatoriske tiltakene som må gjøres for å gi barna like rettigheter og muligheter til å utvikle seg.Boken gir eksempler på hvordan pedagoger kan formulere en virksomhetsidé for en likeverdig barnehage som tar utgangspunkt i å verne om barns psykiske helse. Verktøy som trygg tilknytning, gode relasjoner samt etiske standpunkter skaper gode forutsetninger for å gjøre dette mulig.
| Forfatter | Margareta Öhman |
|---|---|
| Oversetter | Ingvill Christina Goveia |
| Utgitt | 2021 |