Utvidet klasserom i naturfag

Utvidet klasserom i naturfag

Undervisning i utvidet klasserom kan fremme gode læringsprosesser og forståelse i naturfag. Men for mange lærere kan det virke vanskelig å få til på grunn av begrensninger som tid og ressurser.I «Utvidet klasserom i naturfag» ønsker forfatterne å rette oppmerksomheten mot mulighetene og diskuterer hvordan lærere og forskere kan designe undervisningsforløp i et utvidet klasserom. Dette knyttes til begreper som forståelse, undervisningsdesign, oppdrag, progresjon, observasjon, tolkningsverktøy og vurdering. Forfatterne gir didaktiske råd som kan gi leseren et verktøy for å designe og studere undervisning i et utvidet klasserom. Boken er skrevet for alle som jobber med undervisning i naturfag, herunder lærere, lærerstudenter, forskere og lærerutdannere. Merethe Frøyland er leder ved Naturfagsenteret. Kari Beate Remmen er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.
ForfatterMerethe Frøyland
Utgitt2019