Den store TV-krigen

Den store TV-krigen

norsk allmennfjernsyn 1988-96

Denne boken konsentrerer seg om allmennkringkasterne NRK og TV2, og deres strategier og programpolitikk. De sentrale spørsmålene som diskuteres er: Med hvilke midler kjempet TV2 segtil en sterk posisjon på det norske fjernsynsmarkedet? Hvor store forandringer måtte NRK gjennom for å møte utfordringen fra den nye konkurrenten? Og ikke minst: Ble programtilbudet mer mangfoldig eller mer ensidig som følge av konkurransen? Første del av boken inneholder en kronologisk fremstilling av allmennfjernsynskanalene fra slutten av 1980- tallet og frem til 1996. Andre del diskuterer konsekvensene av den utviklingen som er dokumentert. Boken retter seg først og fremst mot studenter ved høyskoler og universitet, men boken er lett tilgjengelig og nyttig også for allmennt interesserte lesere. Med liste over litteratur og kilder, noter og stikkordregister.
ForfatterTrine Syvertsen
Utgitt1997