Norsk utdanningspolitisk retorikk 1945-2000

Norsk utdanningspolitisk retorikk 1945-2000

en studie av utdanningstenkningen i norske partiprogrammer

Boken består av tre separate studier som til sammen gir et detaljert bilde av retorikken i de politiske partienes programmer fra 1945 til 2000. De beskriver og analyserer hva partiene sier om utdannings- eller opplæringsspørsmål. Studiene sier ingen ting om hvordan partiene har handlet i praktisk politisk virksomhet. Hva har partiene til enhver tid ment om de utdanningspolitiske hovedspørsmålene? Hvilke temaer eller saker er tillagt størst betydning? Hvordan har tenkningen endret seg fra 1945 og frem til 2000? Hvilke konfliktstrukturer og allianser har vi sett? Har avstanden mellom partiene minket eller økt? Dette er noen hovedspørsmål som boken søker å gi svar på. En annen viktig dimensjon er spørsmålet om retorikken gir utrykk for ønske og kontinuitet og stabilitet, eller om oppbrudd og fornyelse er det som har stått i fokus. En bok for alle som interesserer seg for utdanningsspørsmål. Noter.
Utgitt1999