Turisme

Turisme

fenomen og næring

I den globale landsbyen er reiser og forflytning sentrale temaer. Turisme er sammenvevd med kulturelt konstruerte forestillinger om steder og vesentlige deler av turistindustrienbaseres på myter og fantasier om reisemål. Denne aktuelle boken gir en bred samfunnsvitenskapelig innføring i grunnleggende stedsaspekter ved turisme. Det fokuseres på hva turister søker på ulike steder, hva de opplever og hvordan opplevelsene fortolkes. Videre belyses stedsmyter, markedsføring av lokaliteter, turismens språk og stedsendringer i turismens navn. Boken er enintroduksjon til et stort, internasjonalt kunnskapsfelt, presentert fra et nordisk ståsted. Forfatterne er fremstående fagfolk innen sosiologi, geografi, økonomi, antropologi, etnologi og litteraturvitenskap. Boken vil være av interesse for studenter, forskere, næringsutøvere, kulturforvaltere,planleggere og andre med faglig oppmerksomhet omkring turisme og reiseliv. Ill. i sv/hv. Litteraturl., reg.