
Like muligheter
om pedagogens arbeid med kjønn, seksualitet og mangfold
I norske barnehager skal ingen barn eller voksne behandles annerledes på bakgrunn av kjønn, alder, etnisitet, religion eller seksuell legning. Denne boka handler om hvordan pedagoger kan bidra til å fremme like muligheter for alle. Blant temaene som diskuteres er: hvordan sosiale og kulturelle sammenhenger påvirker forståelsen av kjønn, biologiske faktorers betydning for utviklingen til henholdsvis jenter og gutter, barns seksuelle utvikling fra 0 til 12 år, betydningen familiens sammensetning og dagligliv har for livsvilkårene til barn og unge og det problematiske i å forklare bestemte typer atferd ut fra kategorier som for eksempel kjønn og etnisitet. Hvert kapittel inneholder praksiseksempler og spørsmål til ettertanke. Omtalen er utarbeidet av Biblioteksentralen.
| Redaktør | Margrethe Hjerrild |
|---|---|
| Oversetter | Trond Eidnes |
| Utgitt | 2016 |