Avantgardens originalitet og andre modernistiske myter

Avantgardens originalitet og andre modernistiske myter

Modernismen og avantgarden er funksjoner av det vi kunne kalle originalitetens, og denne diskursen tjener langt mer omfattende interesser " og henter næring fra mer allsidige interesser " enn den relativt snevre sirkelen av profesjonell kunstskaping. Originalitetstemaet, som omfatter forestillinger om autensitet, originaler og opprinnelse, er museets, historikerens og kunstnerens felles diskursive praksis. Avantgarde-kunstneren krever originalitet som sin rett ? sin fødselsrett så å si. Når kunstnerens eget selv står som verkets opprinnelse, vil verket være like unikt som ham selv; hans egen singularitet garanterer for originaliteten av det han skaper. Krauss er professor i kunsthistorie ved University of Columbia, New York. Siden 1960-tallet har hun vært en avgjørende stemme i den internasjonale kunstdebatten. Krauss? studier omfatter fotografi, maleri og skulptur. Ill. i sv/hv. Noter.
ForfatterRosalind E. Krauss
Utgitt2002
Inngår i seriePax artes