Formidling og fortelling

Utstillinger

Foto: Øystein Thorvaldsen

Om den temporære kunsten i Deichman Bjørvika.

En nyhet i Bjørvika er at utstillinger og kunst har flyttet inn i biblioteket og er gjort tilgjengelig for alle. Lokale og nasjonale kunstnere er samlet for å gi publikum små pauser fra hverdagen fylt med engasjement, ettertanke og fascinasjon. Utstillingene går gjennom hele biblioteket og inviterer både store og små til å oppleve kunst og ta del i verkene.

Utstillingene ved Deichman Bjørvika er kuratert av utstillingsansvarlig Erik Kaspartu. De fleste verkene er laget stedsspesifikt for Deichman Bjørvika.


Utgått fra Samtiden

Thomas Iversen

Utgått av samtiden er en konstruksjon laget av bøker som biblioteket på Kunsthøgskolen i Oslo ikke lenger vil ha i sin samling.

Bøkene er bløtlagt, most og omformet til fasadetegl. Det er hverken lagt til eller fjernet noe fra bøkene som er brukt til å bygge installasjonen.

Byggverket kan tolkes som en konstruksjon av kunnskap under oppføring, eller en ruin av kunnskap som har vært. Ved å gjøre om informasjonen og ordene til en ny form gir man dem et eget liv som frigjør dem fra å bare være meningsbærende.

Materiale: Kasserte bøker

The Mark on The Wall (2019)

Foto: Ane Thon Knutsen

Ane Thon Knutsen

Ane Thon Knutsen (f.1984) er utdannet med PhD i grafisk design fra Kunsthøgskolen i Oslo. Knutsen er spesialisert innen boktrykk/ letterpress og jobber multidisiplinært i skjæringspunktet mellom grafisk design, kunst, forskning og formidling.

The Mark on The Wall er en adaptasjon av den første novellen Virginia Woolf publiserte på eget forlag, skrevet mens hun lærte seg selv å sette blytyper i 1917. Novellen er gjengitt i sin helhet på 1837 originaltrykk i A3-format, satt og trykket med løse typer i kunstnerens eget trykkeri.

Verket ble produsert stedsspesifikt for en av overlyssalene på Kunstnernes Hus og vist januar 2019, som en del av PhD-prosjektet hennes ved Kunsthøgskolen i Oslo. Boken er nå et selvstendig verk som inneholder alle originaltrykkene med rifter og sår etter stifter.

Talking plants (2020)

Foto: Øystein Thorvaldsen

Simone Hooymans

Simone Hooymans er en nederlandsk kunstner bosatt i Hardanger. Hun skaper fargerike animerte univers ut fra håndmalte akvareller, og har deltatt med disse på en rekke utstillinger og filmfestivaler.

Talking Plants er et videoverk laget spesielt til åpningen av Deichman Bjørvika. Videoinstallasjonen viser en fiktiv botanisk verden med et lydbilde satt sammen av tolv utvalgte nasjonale og internasjonale musikere. Miljøet vi møter i videoverket er også gjengitt i tapet som dekker begge sider av nisjen.

Plassering i bygget: 2. etasje

KAKA (2017)

Foto: Øystein Thorvaldsen

Tori Wrånes

Den roterende scenen går under navnet Kaka, ganske enkelt fordi den ligner en kake i formen. Kaka (2017) ble først vist i Tori Wrånes utstilling Hot Pocket på Museet for samtidskunst. Wrånes mente det var på tide at Nasjonalmuseet og Nationaltheatret gjorde et samarbeid, og slik ble kaka det første historiske samarbeidet mellom disse to institusjonene.

Kaka har en toveis funksjon og kan fungere både som scene og som tribune. Dette er typisk for Wrånes arbeider, at en og samme ting har to muligheter. Wrånes er internasjonalt kjent for sine spektakulære performancer, hvor hun gjerne synger iført trollske kostymer hengende fra taket. Hun tar i bruk ytterpunkter og motsetninger og beveger seg høyt og lavt med livet som innsats.

Kaka er laget i samarbeid med Nasjonalmuseet, Nationaltheateret og Bein Arkitekter.

Plassering i bygget: 3. etasje.

Samtidsbiblioteket

Foto: Øystein Thorvaldsen

Deichman utstillinger

Ved musikkscenen i tredje etasje inviterer det myke lilla teppet deg inn i et univers hvor bibliotekets tankegang snus på hode. Samtidsbiblioteket er et lite omvendt bibliotek i biblioteket. Det er fylt med rene uskrevne bøker hvor alle kan få muligheten til å bli en forfattere, illustratør eller kunstner.

I samtidsbiblioteket oppfordres Deichmans publikum til å gi tilbake til biblioteket gjennom å dele sine historier, tanker og ideer, eller fortsette historiene andre besøkende allerede har startet.

Grunnet smittevern ber vi deg ta med egen blyant eller penn.

Plassering i bygget: 3. etasje

Foto: Øystein Thorvaldsen

John Raustein

John Raustein er en Oslobasert tekstilkunstner. Hans arbeider handler om å plutselig huske noe som man ikke visste var glemt. Han søker triggerne – et indre bilde, et glimt av noe, en farge, en lyd, en lukt, eller et sted – og etterstreber å visualisere en kroppslig følelse av eksistensiell uro.

Tekstile bilder og former trer gradvis frem. Det føles som en litt for klam klem, som et utpust som kommer litt for sent, eller et bilde på netthinnen du aldri blir kvitt.

Materiale: Div. tekstile materialer, fyllvatt, sacosekker. Variable størrelser

Plassering i bygget: 3. etasje.

Uten tittel (juvel #2 - #6) (2013/2021)

Foto: Øystein Thorvaldsen

John Raustein

Verket er et sammensurium av rysjer, frynser og treperler. Et bilde på minnenes mangefasetterte karakter, bruddstykker samlet i en collage. Disse rysjene tyter ut, kaotisk og ukontrollert; en overflod som holdes i sjakk av en treramme. Som juvelen i sin innfatning.

Materiale: Div tekstilmaterialer, treverk, fyllvatt, treperler og glassperler.

Plassering i bygget: 4. etasje.

Ønsker, Håp og Drømmer (2020)

Karin Wyssenbach Røsaker

Hvor viktig er et ønske? Hva gjør det med deg?

Har du båret på det lenge, eller dukket det opp akkurat nå? Kan det være starten på noe stort?

I verket oppfordres du som besøkende til å en lapp hvor du skriver ned ditt ønske, dine håp og dine drømmer. Det kan hende du får litt sukkerstøv på hendene, og hvem vet vel da hva som kan skje?

Ønsker, drømmer og håp ble første gang vist under åpningen av Deichman Bjørvika i juni 2020. Utstillingen har vært vist flere steder i Oslo området før den returnerer til Deichman.

Materiale: Viskose, sukker, vann og møbeltråd.

Crying Man (2016)

Jorunn Myklebust Syversen

Crying Man er et onetake fra opptaket til Myklebust Syversens spillefilm Hoggeren og vises på Deichman som et eget videoverk. Deler av tagningen er også en scene i spillefilmen.

Jorunn Myklebust Syversen jobber som filmskaper i feltet mellom kunst og film. Hennes første spillefilm Hoggeren kom på norske kinoer våren 2017. I 2019 ble Myklebust Syversen andre spillefilm DISCO lansert.

Skuespiller: Anders Baasmo Christiansen

Filmfotograf: Marte Vold

Foto: Marte Vold

Kartoteket

Foto: Øystein Thorvaldsen

Deichman utstillinger

I fjerde etasje har hovedbibliotekets gamle bildearkiv fått sin plass. I kartoteket kan du selv oppdage det gamle hovedbibliotekets billedarkiv, som i tiår har vært bortgjemt på loftet på Hammersborg. Arkivet inneholder en fantastisk samling bilder med tilhørende beskrivelser bygget opp gjennom nærmere 100 år. Man kan si det utgjør et slags fysisk bildesøk på Google, utvalgt og nøye organisert av bibliotekarer gjennom flere generasjoner.

Kunstneren Rikke Sund Carlsen har satt sammen en rekke små univers som utforsker kartotekets mangfold og bredde. Universene har nå blitt en organisk del av kartoteket.

Plassering i bygget: 4. etasje

Huaca Prieta & Vera Cruz (2021)

Foto: Øystein Thorvaldsen

Kiyoshi Yamamoto

Verket han har laget spesielt for Deichman Bjørvika er todelt. Mens det ene henger i åpningen fra 5. etasje, har det andre fått dekke noen av 5. etasjes karakteristiske vinduer.

Det er fargene som danner utgangspunktet her, nærmere bestemt Indigo og Kochenille-lusrød farge.

Det eldste indigo-fargede stoffet ble funnet i Huaca Prieta i Nord-Peru, for omtrent 6200 år siden. Indigo representerer skjønnhet, mystikk og visdom, og har en avslappende og beroligende effekt. Her blir den en metafor for himmelen. Kunstneren har ønsket å «bygge himmel i et stort, arkitektonisk rom».

Fargen brukt i silketrykket som dekker vinduet er Kochenille-lusrød. Under den spanske erobringstiden var kochenille-lus en av de mest verdifulle varene som ble eksportert til Europa, Afrika og Asia. Fargestoffet var kjent for både aztekerne og mayaene lenge før europeerne kom til Amerika.

Arbeide er laget av brasiliansk silke, valget av materiale forsterker verkets tema migrasjon, koloni og identitet. Silkearven og produksjons metode ble introdusert i Brasil av japanske immigranter.

Plassering i bygget: 5. etasje.

Inmeridiem (2021)

Pedro Gómez-Egaña

Kunstverket Inmeridiem består av en stein fra Akerselva som settes inn i en seremoniell ramme. Den colombianske kunstneren Pedro Gómez-Egaña står bak det nyeste kunstverket på Deichman Bjørvika. Oslo kommunes Kunstsamling står bak verket.

Plassering i bygget: 3. etasje

Disse bibliotekene har "Utstillinger"