Formidling og fortelling

Utstillinger

Foto: Øystein Thorvaldsen

Om den temporære kunsten i Deichman Bjørvika.

En nyhet i Bjørvika er at utstillinger og kunst har flyttet inn i biblioteket og er gjort tilgjengelig for alle. Lokale og nasjonale kunstnere er samlet for å gi publikum små pauser fra hverdagen fylt med engasjement, ettertanke og fascinasjon. Utstillingene går gjennom hele biblioteket og inviterer både store og små til å oppleve kunst og ta del i verkene.

Utstillingene ved Deichman Bjørvika er kuratert av utstillingsansvarlig Erik Kaspartu sammen med utstillingsdesigner Tua Broms. De fleste verkene er laget stedsspesifikt for Deichman Bjørvika.


Beat drawings / Drum Skins (2021)

Foto: Øystein Thorvaldsen

Yngvild K. Rolland

Yngvild K. Rolland bor og jobber i Oslo. Forbindelser mellom musikk og billedkunst står sentralt i hennes kunstnerskap. Lydens materialitet utforskes via en rekke visuelle medier og teknikker.

Materiale: Brukte trommeskinn, innrammet

Plassering i bygget: 1. etasje.

Giant Beat Medium Ride Thin Crash Explosion Crash (2020)

Foto: Øystein Thorvaldsen

Yngvild K. Rolland

Yngvild K. Rolland bor og jobber i Oslo. Forbindelser mellom musikk og billedkunst står sentralt i hennes kunstnerskap. Lydens materialitet utforskes via en rekke visuelle medier og teknikker.

Materiale: Avtrykk av knuste cymbaler med akryl og trykksverte på bomullslerret.

Plassering i bygget: 1. etasje.

Talking plants (2020)

Foto: Øystein Thorvaldsen

Simone Hooymans

Simone Hooymans er en nederlandsk kunstner bosatt i Hardanger. Hun skaper fargerike animerte univers ut fra håndmalte akvareller, og har deltatt med disse på en rekke utstillinger og filmfestivaler.

Talking Plants er et videoverk laget spesielt til åpningen av Deichman Bjørvika. Videoinstallasjonen viser en fiktiv botanisk verden med et lydbilde satt sammen av tolv utvalgte nasjonale og internasjonale musikere. Miljøet vi møter i videoverket er også gjengitt i tapet som dekker begge sider av nisjen.

Plassering i bygget: 2. etasje

Vil støvet følge etter meg (2017)

Foto: Beatrice Guttormsen

Beatrice Guttormsen

Beatrice Guttormsen jobber med installasjoner, tekst og tresnitt. Hun tar utgangspunkt i de spor hennes egne handlinger og tilstedeværelse skaper. Derfor har vi valgt å plassere hennes store tekstverk i avdelingen for skjønnlitteratur.

Vil støvet følge etter meg, består av ord og setninger fra kunstnerens egne dagbøker. Skjært ned i treplater og overført til papir. Verket er 15 meter langt og består av i alt 62 trykk.

Teknikk: Tresnitt på papir, 1500x110 cm

Plassering i bygget: 2. etasje

KAKA (2017)

Foto: Øystein Thorvaldsen

Tori Wrånes

Den roterende scenen går under navnet Kaka, ganske enkelt fordi den ligner en kake i formen. Kaka (2017) ble først vist i Tori Wrånes utstilling Hot Pocket på Museet for samtidskunst. Wrånes mente det var på tide at Nasjonalmuseet og Nationaltheatret gjorde et samarbeid, og slik ble kaka det første historiske samarbeidet mellom disse to institusjonene.

Kaka har en toveis funksjon og kan fungere både som scene og som tribune. Dette er typisk for Wrånes arbeider, at en og samme ting har to muligheter. Wrånes er internasjonalt kjent for sine spektakulære performancer, hvor hun gjerne synger iført trollske kostymer hengende fra taket. Hun tar i bruk ytterpunkter og motsetninger og beveger seg høyt og lavt med livet som innsats.

Kaka er laget i samarbeid med Nasjonalmuseet, Nationaltheateret og Bein Arkitekter.

Plassering i bygget: 3. etasje.

Samtidsbiblioteket

Foto: Øystein Thorvaldsen

Deichman utstillinger

Ved musikkscenen i tredje etasje inviterer det myke lilla teppet deg inn i et univers hvor bibliotekets tankegang snus på hode. Samtidsbiblioteket er et lite omvendt bibliotek i biblioteket. Det er fylt med rene uskrevne bøker hvor alle kan få muligheten til å bli en forfattere, illustratør eller kunstner.

I samtidsbiblioteket oppfordres Deichmans publikum til å gi tilbake til biblioteket gjennom å dele sine historier, tanker og ideer, eller fortsette historiene andre besøkende allerede har startet.

Grunnet smittevern ber vi deg ta med egen blyant eller penn.

Plassering i bygget: 3. etasje

Print på søyler: Det som er borte og det som står igjen (2021) Installasjon/ leserom: Når alt viser seg som det er (2021)

Foto: Øystein Thorvaldsen

John Raustein

John Raustein er en Oslobasert tekstilkunstner. Hans arbeider handler om å plutselig huske noe som man ikke visste var glemt. Han søker triggerne – et indre bilde, et glimt av noe, en farge, en lyd, en lukt, eller et sted – og etterstreber å visualisere en kroppslig følelse av eksistensiell uro.

Tekstile bilder og former trer gradvis frem. Det føles som en litt for klam klem, som et utpust som kommer litt for sent, eller et bilde på netthinnen du aldri blir kvitt.

Materiale: Div. tekstile materialer, fyllvatt, sacosekker. Variable størrelser

Plassering i bygget: 3. etasje.

Uten tittel (juvel #2 - #6) (2013/2021)

Foto: Øystein Thorvaldsen

John Raustein

Verket er et sammensurium av rysjer, frynser og treperler. Et bilde på minnenes mangefasetterte karakter, bruddstykker samlet i en collage. Disse rysjene tyter ut, kaotisk og ukontrollert; en overflod som holdes i sjakk av en treramme. Som juvelen i sin innfatning.

Materiale: Div tekstilmaterialer, treverk, fyllvatt, treperler og glassperler.

Plassering i bygget: 4. etasje.

Under Earth Trilogi

Foto: Øystein Thorvaldsen

Ingrid Torvund

Ingrid Torvunds filmtrilogi Under Earth består av :

Magic Blood Machine (2012) - vises juni og juli

When I Go Out I Bleed Magic (2015) - vises august og september

I Found You Under Earth Under Blood (2019) - vise oktober og november

Hele Trilogien vises i desember.

Deichman presenterer den komplette trilogien, sammen med et utvalg relaterte skulpturer og rekvisitter fra filmene. I disse verkene skaper Torvund en personlig mytologi, forankret i landskapene i Telemark. Trilogien fletter sammen kristen og førkristen mystikk som også kan spores i magi og folklore, men assimilerer disse påvirkningene i en helt unik, idiosynkratisk visjon.

Filmene ble laget i samarbeid med Jonas Mailand, som var ansvarlig for filming og utvikling av ideer. Musikken er komponert av Jan Erik Mikalsen og Martin Langlie.

Filmene vises hverdager mellom 17-22 og helg mellom 10-18.

Plassering i bygget: 4. etasje i seksjonen for kunst.

Kartoteket

Foto: Øystein Thorvaldsen

Deichman utstillinger

I fjerde etasje har hovedbibliotekets gamle bildearkiv fått sin plass. I kartoteket kan du selv oppdage det gamle hovedbibliotekets billedarkiv, som i tiår har vært bortgjemt på loftet på Hammersborg. Arkivet inneholder en fantastisk samling bilder med tilhørende beskrivelser bygget opp gjennom nærmere 100 år. Man kan si det utgjør et slags fysisk bildesøk på Google, utvalgt og nøye organisert av bibliotekarer gjennom flere generasjoner.

Kunstneren Rikke Sund Carlsen har satt sammen en rekke små univers som utforsker kartotekets mangfold og bredde. Universene har nå blitt en organisk del av kartoteket.

Plassering i bygget: 4. etasje

Huaca Prieta & Vera Cruz (2021)

Foto: Øystein Thorvaldsen

Kiyoshi Yamamoto

Verket han har laget spesielt for Deichman Bjørvika er todelt. Mens det ene henger i åpningen fra 5. etasje, har det andre fått dekke noen av 5. etasjes karakteristiske vinduer.

Det er fargene som danner utgangspunktet her, nærmere bestemt Indigo og Kochenille-lusrød farge.

Det eldste indigo-fargede stoffet ble funnet i Huaca Prieta i Nord-Peru, for omtrent 6200 år siden. Indigo representerer skjønnhet, mystikk og visdom, og har en avslappende og beroligende effekt. Her blir den en metafor for himmelen. Kunstneren har ønsket å «bygge himmel i et stort, arkitektonisk rom».

Fargen brukt i silketrykket som dekker vinduet er Kochenille-lusrød. Under den spanske erobringstiden var kochenille-lus en av de mest verdifulle varene som ble eksportert til Europa, Afrika og Asia. Fargestoffet var kjent for både aztekerne og mayaene lenge før europeerne kom til Amerika.

Arbeide er laget av brasiliansk silke, valget av materiale forsterker verkets tema migrasjon, koloni og identitet. Silkearven og produksjons metode ble introdusert i Brasil av japanske immigranter.

Plassering i bygget: 5. etasje.

Disse bibliotekene har "Utstillinger"