Spørsmål og svar om Deichman og koronautbruddet

Under har vi samlet de mest stilte spørsmålene som vi har fått fra dere om tilgang til tjenestene våre i korona-tiden.


Q & A

Fra mandag 11. mai kan du komme inn på bibliotekene igjen for å hente og levere bøker. Hva betyr det?

Det innebærer at du kan komme inn på bibliotekene igjen for å hente og levere bøker. Du kan også bestille medier på vanlig måte gjennom søket på deichman.no.

NB! Det er fortsatt noen begrensninger på grunn av korona:

  • Bibliotekrommene åpnes kun for henting og innlevering av medier.
  • Det er ikke mulig å tilbringe tid, bruke toaletter, låne publikums-PC eller gjøre noe annet enn å hente og levere i bibliotekene.
  • Det lages «løyper» med tape på gulvet til hentehyller, utlånsautomater og innleveringsbokser, resten av biblioteket sperres av.
  • Det vil være et begrenset antall personer som får være i biblioteket samtidig.
  • Du må bestille på forhånd, og du vil få en hentemelding på e-post/SMS når bestillingen din er klar for henting.
Hvorfor er Deichman-bibliotekene delvis stengt?

Deichman-bibliotekene stengte 12. mars 2020 for å bidra til å begrense smitte av koronaviruset. Vi åpner dørene helt igjen når det er trygt. Vi følger helsemyndighetenes anbefalinger.

Er det trygt å håndtere bibliotekbøker med tanke på smitte?

Vi følger de rådene vi får fra smittevernmyndighetene. Å låne ut og ta imot bøker er ansett som trygt. Så les i vei, og fortsett å vaske hendene grundig.

Hva gjøres med bøkene etter levering?

Vi får inn mange bøker fra lånerne nå. Regn med litt ekstra tid før alle bøkene er klargjort for utlån igjen. Vi følger rådene fra smittevernoverlegen i Oslo.

Hvor finner jeg informasjon om hvilke av de digitale tjenestene til Deichman jeg kan bruke hjemmefra?
Hvor finner jeg bibliotekkortnummeret mitt?

Logg inn på Min side. Du finner bibliotekkortnummeret ditt under fanen "Mitt bibliotekkort". Det begynner alltid med N00 (N - null - null). Har du et fysisk bibliotekkort, så finner du bibliotekkortnummeret ditt på baksiden av kortet.

Jeg har glemt passordet mitt. Hvordan kan jeg få et nytt?

Du taster inn enten bibliotekkortnummer eller e-postadresse når du skal tilbakestille passord. Opplever du problemer, ta kontakt med oss via kontaktskjemaet på nettsidene våre, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.

Jeg har glemt PIN-koden min. Hvordan kan jeg få en ny?

Du lager en ny PIN-kode når du er logget inn på Min side. Klikk deg inn på fanen «Profil», og scroll deg ned på siden til Pin-kode. Klikk på Endre Pin-kode, så kan du lage deg ny PIN-kode.

Hvorfor må jeg på venteliste for å få tilgang til e-bok og e-lydbok?

Akkurat som med papirbøkene, har vi et begrenset opplag av e-bøker og e-lydbøker tilgjengelig for utlån. Nå som bibliotekene holder stengt, er det større etterspørsel etter e-bøker og e-lydbøker. Derfor har vi kjøpt inn flere titler og antall samtidige utlån per bok for at enda flere kan låne e-bøker og e-lydbøker.

Når åpner Deichman Bjørvika?

Fra 11. mai kan du hente og levere medier på Deichman Bjørvika. Vi vet dessverre ikke ennå når det blir fullverdig åpning av biblioteket, men informasjon kommer fortløpende.

Jeg har lånt en bok og fristen er gått ut. Hva gjør jeg?

Du kan bare beholde det du har lånt. Vi har forlenget fristen for alle lån til 22. juni. Ingen får purregebyr for lån som skulle vært innlevert mens bibliotekene er stengt.

Hva er Allbok?

Allbok er din nye plattform for å låne norske lydbøker og e-bøker. Allbok ble lansert 1. april 2020, og erstattet den gamle appen eBokBib. Bestillinger som ble gjort i eBokBib, blir automatisk overført til Allbok. Allbok gir deg et større tilbud av både e-bøker og e-lydbøker som du kan låne.

Har du spørsmål om hvordan du bruker Allbok?