Ofte stilte spørsmål
-
Om lån og bestillinger
Koster det noe å skaffe seg bibliotekkort?
Nei, bibliotekkortet er gratis.
Hva kreves for å bli låner?
- Du må bo i Norge.
- Du må ha personnummer, D-nummer, eller DUF-nummer.
- Du må akseptere lånereglene våre.
- Du må registrere deg.
Registrer deg på nett her. Barn under 15 år må møte opp på biblioteket sammen med foreldre/ foresatte for å fullføre registreringen.
Jeg er under 15 år. Kan jeg få bibliotekkort?
Ja, men du må ha tillatelse fra foreldre eller foresatte. Dere starter registreringen på deichman.no/registrer-deg (velg Barn under 15 år), og registreringen fullføres etter oppmøte på et av våre bibliotek i betjent tid. Det er viktig at du har med deg en av foreldrene dine eller en foresatt for å fullføre registreringen, og at de har med seg legitimasjon.
Skal du på klassebesøk til biblioteket? Når elever besøker biblioteket sammen med en lærer, trenger ikke foresatt være med for å hente bibliotekkortet.
Jeg har allerede et bibliotekkort fra et annet bibliotek. Kan jeg bruke det på Deichman?
Ja, dersom det er et såkalt nasjonalt bibliotekkort. Du må koble kortet til Deichman ved å registrere deg med id-porten eller ved å møte opp på ett av bibliotekene våre. Husk legitimasjon.
Hva kan jeg bruke bibliotekkortet til?
Med bibliotekkortet kan du:
- bruke biblioteket når det passer deg best. Du kan låse deg inn på flere av bibliotekene våre når betjeningen ikke er tilstede, 07-22 alle dager. Les mer om tjenesten meråpent her.
- låne og levere tilbake bøker og annet materiell på egenhånd ved å bruke selvbetjeningsautomatene.
- logge inn på Min side. Her kan du bestille det du ønsker å låne, og forlenge lån.
- låne PC.
Hvor mye koster det å låne noe?
Ingenting. Det er gratis.
Hvor lenge kan jeg låne?
Det kommer an på hva du låner:
* Bøker og lydbøker: 4 uker
- E-bøker og e-lydbøker i BookBites: 4 uker
- E-bøker og e-lydbøker i Libby: 3 uker
- Musikk: 2 uker
- Film: 2 uker
- Tidsskrifter: 2 uker
- Spill: 4 uker
Kan jeg forlenge lånet mitt?
Ja, hvis ingen andre har bestilt det du har lånt og du ikke har fått purregebyr. Lån av bøker og lydbøker kan du forlenge med 28 dager. Dette kan du gjøre maks. to ganger per lån.
Lån av musikk, film og tidsskrifter kan du forlenge med 14 dager. Dette kan du gjøre maks. to ganger per lån.
NB! Du kan først forlenge lånet når det er 7 dager igjen av lånetiden. Logg deg inn på Min side på på deichman.no for å forlenge. Biblioteksystemet beregner ny forfallsdato fra dagen du forlenger.
Lån av e-bøker og e-lydbøker kan du fornye med 21 dager. Dette kan du gjøre én gang per lån. E-bøker og e-lydbøker forlenger du i e-bok appen.
Hvordan bestiller jeg bøker eller annet jeg vil låne?
1. Logg inn på Min side.
2. Søk opp det du vil bestille.
3. Klikk «Bestill».
4. Velg hvilket bibliotek du vil hente på.
5. Klikk «Bestill».
Du får beskjed på SMS eller e-post når du kan hente det du har bestilt. Du må hente innen 7 dager.
Det jeg vil låne står oppført som «ikke ledig». Hva betyr det?
Det betyr at det du vil låne, allerede er utlånt. Du kan likevel bestille, men da blir du satt på venteliste. Du får beskjed på SMS eller e-post når du kan hente det du har bestilt.
Jeg står på venteliste på noe jeg ikke lenger vil låne. Hva gjør jeg?
1. Logg inn på Min side.
2. Klikk på «Mine bestillinger».
3. Finn det du vil avbestille og klikk «Avbestill».
4. Klikk «Slett bestilling».
Hva skjer hvis jeg glemmer å levere tilbake det jeg har lånt?
Vi sender deg et varsel to dager før du må levere tilbake.
Hvis du likevel ikke leverer, skjer følgende:
1. På dag 5 etter forfall får du en påminnelse. Du vil fortsatt kunne forlenge lånet og låne andre ting.
2. På dag 10 etter forfall får du en purring og et gebyr på 100 kr. Du kan ikke lenger forlenge lånet, og du kan ikke låne noe annet. Bestillinger vil heller ikke slå ut så lenge kontoen din er sperret på grunn av purregebyr. Gebyret betaler du enten på Min side eller hos oss når du leverer. Barn får kun purring og ikke gebyr.
3. Hvis du ikke leverer tilbake innen 35 dager, får du et erstatningskrav fra Innkrevingsetaten. Du kan fortsatt levere det du har lånt til biblioteket. Noen dager etter at du har levert vil du få en ny regning fra Innkrevingsetaten. Erstatningssummen er da trukket fra kravet, og du betaler kun gebyr og saksomkostninger. Hvis materialet er tapt, må hele kravet betales. Deichman-kontoen din blir åpnet når betalingen er registrert i systemet vårt. Noen dager etter at kravet er betalt, kan du låne på biblioteket igjen. I ferietid og ved stor pågang kan det ta litt lenger tid før betalingen er registrert. Du kan selv sjekke om Deichman-kontoen er åpnet igjen på Min side på deichman.no. Har du spørsmål om erstatningskravet ditt? Ta kontakt direkte med Innkrevingsetaten.
Hva skjer hvis jeg skader eller mister det jeg har lånt?
Har du mistet eller ødelagt noe du har lånt på Deichman, og ønsker å erstatte dette? Kom innom et av bibliotekene våre i betjent åpningstid, så hjelper vi deg. Les mer og se erstatningssatser her.
Jeg har glemt PIN-koden min, hva gjør jeg?
- Logg deg inn på Min side.
- Klikk på «Oversikt»
- Klikk på «Endre PIN-kode» inne i det grønne feltet rundt lånekortet ditt
- Tast inn ny PIN-kode, og klikk på «Lagre».
- PIN-koden din er endret.
Jeg har glemt passordet mitt, hva gjør jeg?
Du har to muligheter:
1. Logg deg inn på Min side med ID-porten. Klikk på «Profil», og «Endre passord» (litt ned på siden).
2. Skriv inn bibliotekkortnummeret ditt på denne siden, så får du en e-post med instruksjoner for tilbakestilling av passord.
Hvorfor er bibliotekkortet mitt sperret?
Bibliotekkortet ditt blir sperret hvis du får gebyr på grunn av for sen eller manglende innlevering av materiale du har lånt. Logg deg inn på Min side for å se om du har fått gebyr. Sperringen oppheves når du har betalt gebyret. Du kan betale gebyret direkte på Min side , eller i betjent åpningstid på et av våre Deichman-bibliotek.
Hvis du ikke finner informasjon om purregebyr eller erstatningssak på Min side , kan du kontakte oss, så ser vi på saken.
Kan jeg betale purregebyr på nett?
Ja, det kan du. Logg deg inn på Min side , og klikk på «Mine lån», så finner du informasjon om hvordan du kan betale på nett. NB! Denne informasjonen dukker kun opp dersom du har fått et purregebyr.
Jeg har mistet bibliotekkortet mitt. Hva gjør jeg?
Ingen fare. Hvis du logger inn på Min side, finner du bibliotekkortet ditt under fanen «Mitt bibliotekkort». Du bruker det digitale kortet ditt på akkurat samme måte som du gjorde med det fysiske bibliotekkortet. Hvis du likevel ønsker å ha et fysisk kort, kom innom oss, så fikser vi det! Husk legitimasjon.
Jeg har ikke brukt bibliotekkortet mitt på mange år. Kan jeg fremdeles bruke det på Deichman?
Hvis det er under tre år siden du brukte bibliotekkortet sist, er du fremdeles registrert som låner hos oss og kan fortsatt bruke kortet ditt. Ta kontakt med oss hvis du er usikker på om kortet ditt er gyldig eller ikke.
Må jeg levere det jeg har lånt på samme bibliotek som jeg lånte fra?
Nei, det du låner kan leveres tilbake på alle Deichman-bibliotek.
Kan jeg låne på Deichman og levere på et bibliotek et annet sted i Norge?
Du kan levere på alle folkebiblioteker i Norge, så sørger de for at materialet blir fraktet til Deichman. Men siden datasystemet vårt ikke snakker med datasystemet på andre biblioteker i Norge, blir det ikke registrert innlevert før det kommer til Deichman. For å slippe purringer og purregebyr på for sent levert materiale, er det derfor lurt å beregne ekstra tid til transport, og levere før lånetiden er gått ut. Det er du som er ansvarlig for det du har lånt, helt til det er registrert innlevert på Deichman.
Kan jeg låne bøker et annet sted i Norge og levere på Deichman?
Bøker som er lånt på andre folkebiblioteker i Norge kan leveres på Deichman, så sørger vi for at det blir fraktet til biblioteket som eier materialet. Men siden datasystemet vårt ikke snakker med datasystemet til andre folkebiblioteker i Norge, får du ikke noen kvittering på at materialet er levert inn. Det er du som er ansvarlig for det du har levert, helt til det er registrert innlevert på biblioteket der det hører hjemme.
Hva er «hurtiglån»?
Våre mest populære bøker finnes også som Hurtiglån. Bøkene er merket med et oransje «Hurtiglån»- klistremerke og har kort lånetid - 14 dager, ingen venteliste og kan ikke forlenges.
Hva er fjernlån?
Dersom vi ikke har det materialet (bok, musikk, film) som du er ute etter, kan vi låne det inn fra et annet bibliotek for deg. Fjernlån er samarbeid mellom biblioteker som stiller samlingene sine til disposisjon for lånere ved andre biblioteker - helt gratis.
Hvordan kan jeg låne e-bøker på Deichman?
Du kan låne norske e-bøker og lydbøker gjennom appen BookBites. Ønsker du å låne e-bøker på engelsk, finner du det i appen Libby. For andre språk, sjekk ut Verdensbiblioteket.
Om søk og min side
Hvordan søker jeg?
Søkeboksen kommer frem når du klikker på “Søk” oppe i høyre hjørne.
Klikk Enter på tastaturet for å få fram filterne.
Når du har skrevet noe i søkeboksen klikker du på Enter.
Hva kan jeg søke etter?
I søket har vi mange opplysninger om hvert materiale. Du kan søke etter tittel, forfatter, emne, språk, sjanger, form og mye mer.
Hvordan kan jeg avgrense søket mitt?
Du kan velge å avgrense søket ditt ved å bruke filter når du søker. Filterne for Bibliotek, Passer for (målgruppe) og Språk, samt Vis kun ledige er synlige hele tiden.
Hvis du klikker på Se flere filter får du flere muligheter for å filtrere, og kan søke enda mer presist og spesifikt. Du kan velge å filtrere på ...
- Medietype for å søke etter kun bøker, lydbøker, filmer, tegneserie, noter osv.
* Format for å søke etter DVD, Blu-ray, CD, brettspill, Playstation-spill osv.
- Utgivelsesår for å søke etter utgivelser utgitt et spesielt år, eller i et årsspenn
* Og du kan velge å avgrense til kun fag eller fiksjon
Du ser hvilke filter du har brukt i de svarte feltene over trefflisten. Du fjerner et filter ved å klikke på det. Klikk Fjern alle-knappen for å fjerne alle filter du har brukt.
Hvordan finner jeg lydbøker?
Bruk filteret Medietype oppe på siden for å bare se lydbøker. Dette gjelder kun fysiske lydbøker du kan låne på biblioteket.
For digitale lydbøker på norsk, se BookBites. Ønsker du å låne e-lydbøker på engelsk, finner du det i appen Libby.
Hvordan bestiller jeg?
Når du har funnet det du vil bestille, så klikker du på tittelen eller bildet og kommer inn på det mediet sin side. Her ser du en knapp som heter «Velg og bestill». Klikk på den, så ser du alle de utgivelsene vi har. Klikk på «Bestill».
Hvordan bruker jeg Min side?
Du kan logge deg på «Min side» med Id-porten, eller bibliotekkortnummer og passord.
Hva kan jeg gjøre på Min side?
- Du kan følge med på det du har lånt, bestilt og kan hente.
- Du kan endre PIN-koden din.
- Du kan endre passordet ditt.
- Du kan endre innstillingene dine for hvordan du får beskjeder fra biblioteket.
- Du kan administrere huskelistene dine.
- Du kan se bibliotekkortet ditt som du bruker for å låne på automatene og å låse deg inn på de meråpne bibliotekene våre.
- Du kan få tilgang til PressReader
- Du kan betale purringer.
Andre spørsmål
Kan jeg gi bokgaver til biblioteket?
Vi har dessverre ikke kapasitet til å ta imot gaver.
Dersom du ønsker å donere bøker på språk som tilbys av Det flerspråklige bibliotek, kan du ta direkte kontakt med dem. Det de tar inn i samlingen, kommer hele landet til gode.